Každý autista je jiný. Každý má jiné projevy, jiné potřeby, jiné možnosti a jiné limity. Zmiňuji a upozorňuji na to často. Píšu o životě s Vítkem, o našich zkušenostech a vyprávím naše příběhy. Pro čtenáře je to totiž jako odrazový můstek. Můžou si na tom zmapovat, jaká je jejich situace, v čem je horší, v čem je lepší, co můžou dělat jinak, co se dá změnit, co je stejné a co je jiné….
Spousta lidí, kteří se nepotřebují zajímat o autismus, tuto informaci stále nemají a vycházejí z toho, co znají. A to je většinou nějaký film nebo ví o někom, kdo má doma nějakého autistu a ten se jen kýve… a nebo naopak studuje třetí vysokou školu… nebo umí nazpaměť jízdní řád… a vyvozují z této jedné informace, že jsou takoví všichni autisté.
A rodiče autistů se zlobí. Právem. Protože se kvůli tomu setkávají s nepochopením, odsouzením a zlehčováním.
Autismus je problematický právě v tom, že se u každého projevuje jinak. Jsme zvyklí, že to, co má název, tak je nějakým způsobem stejné a stálé, proto si lidé představují autismus jako přímku, kde na jedné straně je nízkofunkční autismus, uprostřed středněfunkční a vysokofunkční autismus a na druhé straně Aspergerův syndrom.
A tahle představa je právě mylná a vede k nepochopením. Je potřeba zjistit, jak konkrétní autista vnímá svět a reaguje na podněty.
Týká se to např. těchto oblastí:
– komunikace
– sociální interakce
– speciální zájmy
– repetitivní chování
– rituály
– emoce
– smyslové vnímání
– kognitivní funkce
Na obrázku je pro představu, jak může autismus vypadat ve čtyřech různých případech. Je to opravdu pro představu, takových znázornění může být více a můžou být různá.
Přikládám odkaz na on-line test na autismus, je to samozřejmě zábavný test, který nemůže obsáhnout všechny skutečnosti a nemůže nahradit diagnostiku u odborníka. Test má 50 otázek v angličtině, ale je to celkem rychlé.