V naší uzavřené skupině na Facebooku zde: https://www.facebook.com/groups/zivotsautistouuzavrenaskupina
probíhá přes léto podpůrný program s tématy, která se nejčastěji řeší a zaškrtli jste si je v anketě.
Úvod
Dneska jsem dostala do zprávy dotaz, jak podpořit u tříletého dítěte řeč. Když jsem koukala do ankety, tak jako další téma, které nejvíc řešíte, je právě rozvoj řeči, což je tedy 5. téma našeho letního podpůrného programu.
Připadá mi vtipné, že budu psát o tématu, které se nám nepodařilo posunout ani o píď. Vítek totiž nemluví. Vůbec. Ani slovo. Je mu 17. Asi je nepravděpodobné, že by ještě někdy mluvit začal, ale kdo ví.
Důležité je si uvědomit: Nelze nekomunikovat.
My se totiž upínáme na řeč, protože to je nejjednodušší. Ale není to jediná možnost komunikace. A to je to zásadní téma – komunikace. Co můžeme udělat pro to, aby mohla proudit oběma směry. Aby dítě pochopilo, co mu říkáme a my, abychom pochopili, co dítě chce.
Naše zkušenost:
Vítek nikdy neřekl ani slovo, ale jako menší byl velmi hlučný, pištěl, chichotal se, různě zvukoval, hučel, bzučel. I dneska občas, ale není to už tak ušitrhající jako dříve.
Ve speciální školce měl logopedickou průpravu, kdy společně různě ohýbali rty, jazyk, špulili a otevírali pusu… ale na řeč to nemělo žádný efekt.
Od školky se s ním nacvičovalo používání komunikačních kartiček, ale Vítek byl celkem netečný a moc se to nedařilo.
Takže komunikace byla vždycky značně omezená. Vítek ale vždycky hledal cesty, jak si říct, co potřebuje. Vzal mě za ruku a odvedl, kam potřeboval. Když něco chtěl, tak mi to přinesl. V obchodě na tu věc položí ruku a nebo se u ní zastaví a významně na mě kouká.
Často na něm vidím projev souhlasu nebo nesouhlasu. Takže časem jsem se ho naučila “číst” z jeho mimiky, gest a zvuků.
Je to asi tři roky, co jsem zjistila, že na Vítka dobře fungují videa. Tedy ne kartičky a statické obrázky, ale pohybující se video. Takže když někam jedeme, ukážu mu v mobilu, kam jedeme. Můžu to sice použít jen na něco, co se opakuje, protože už to mám jednou natočené. I když to nemůžu použít ve všech případech, tak i takto nám to otevřelo velkou oblast porozumění.
Postupem doby se Vítek naučil hodně slovům rozumět. Důležité je používat stejná slova a obraty a neměnit to. Krátké věty nebo jen sousloví.
Když mu byly tři roky, vypadalo to, že nikdy nebude rozumět mluvenému slovu. Šlo to sice pomalu, ale naučil se opravdu hodně. Někdy jsem až překvapená, že rozumí něco, co jsem ani nepředpokládala. Ale jedná se opravdu o věci, které se každý den opakují. Složitější věci nerozumí, to na něm vidím.
Vývoj řeči
Jestli jste někdy zahlédli obrázek pyramidu vývoje učení, tak pyramida stojí na základech, což je nervový systém a smysly, pokračuje přes hrubou a jemnou motoriku až k řeči a logickému chápání.
Proto se často zdůrazňuje důležitost pohybu. Dostatek pohybu a možnost trénovat hrubou motoriku je dobrým základem k rozvoji řečové dovednosti.
Vítek byl od malička pohybově šikovný. Lezl po výškách, často jsem ho sundavala ze skříní a z televize. Venku lezl na stromy. Na hřištích si vždycky všechno rád zkoušel. S hrubou motorikou nemá problém. Přesto řeč nepřišla.
Vždycky má smysl udělat všechno pro to, abychom rozvoj řeči podpořili, ale někdy to prostě nestačí.
Co můžeme udělat:
- vyšetření sluchu na foniatrii, aby se vyloučily potíže se sluchem
- vyšetření na ORL
- konzultace u klinického logopeda
- dostatek pohybu a podporovat hrubou motoriku
- podporovat senzoriku a smyslové podněty
- trénovat jemnou motoriku
Často se doporučuje všechny činnosti komentovat, aby dítě mělo stimul a motivaci opakovat a zároveň pochopit smysl slov. Ale sledujte reakce dítěte. Některé děti to nesnáší. Některé děti díky tomu opravdu začaly více mluvit. Jako u všeho – je to prostě individuální.
V dnešní době obrazovek mají děti často tablet na hraní her. Rodiče často potvrzují větší motivaci mluvit. Ovšem přináší to legrační situace, kdy děti sice začnou více mluvit, ale v angličtině.
Logopedové to často nevidí rádi a zakazují to. Ale já bych byla ráda, kdyby Vítek mluvil aspoň v angličtině. Takže… vy víte, co je pro vaše dítě dobré.
U dětí s autismem se často vyskytují tzv. echolálie, kdy opakují slova nebo věty z filmů, pohádek nebo opakují to, co někdo řekl. Vypadá to jako nefunkční komunikace, ale může mít hlubší význam.
Opravdu dobře sledujte celou tu situaci. Dítě možná nedokáže jinak vyjádřit, co chce, než zopakováním toho, co se ptáte, ale může to mít význam pravděpodobně podle té situace, kdy ta věta byla řečena. Může to být třeba věc nebo emoce v té situaci.
Alternativní formy komunikace
- obrázky, fotky, piktogramy, např. VOKS, které zobrazují věc nebo činnost, dítě může dát jeden obrázek toho, co chce, ale lze z obrázků sestavit i celou větu
- gesta, znaky – může to být konkrétní znaková řeč, např. Makaton, ale v podstatě si můžete udělat svůj vlastní znakový jazyk, prostě využijte všechno, co vám funguje
- spelling to communicate – metoda hláskování
- komunikátory na tabletu, např. GoTalk, po zmáčknutí obrázku se vysloví to slovo, tato možnost se začíná poměrně rozšiřovat, protože použití je přeci jen praktičtější než hledat mezi stovkami obrázkových kartiček
ukázka na YouTube, jak funguje aplikace v tabletu, když si chlapec Brian poprvé řekl o banán, tak se maminka rozplakala
https://www.youtube.com/watch?v=BPo1H1eMU9k
Inspirativní příběhy
Je to už pár let, co jsem viděla na YouTube příběh autistické dívky Carly, neverbální, časté záchvaty, podezření na těžkou mentální retardaci a jednoho dne začala psát na počítači…
Dneska už je to dospělá žena, napsala knihu, vysvětluje autistické chápání….
Z toho vyplývá… nikdy nepodceňujme naše děti. Nikdy!
Video o Carly na YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=xMBzJleeOno&t=77s
Nebo 21letý chlapec Joshua, který je neverbální, ale komunikuje hláskováním. Když konečně mohl vyjádřit, co cítí, jeho matka byla v šoku, protože mluvil o šikanování ve škole nebo o tom, jak nedokáže ovládat své tělo, píše básně…
A z toho znovu vyplývá… jak je v těch našich dětech mnohem víc, než je na nich vidět…
Video Joshua na YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=kuT0bUoRh0Y
Otázky k zamyšlení:
- Jak můžu dítěti nabídnout více možností k pohybu a trénování hrubé motoriky?
- Jak můžu dítě podpořit v jemné motorice?
- Můžu více komentovat dění okolo nás? (s ohledem na reakci dítěte)
- Jaké můžeme zkusit alternativní metody komunikace? Obrázky nebo fotky? Videa? Aplikaci v tabletu?
- Můžeme vyzkoušet znakování?
- Když vidím, že má dítě snahu komunikovat, jak ho můžu podpořit?
Diskuse k tématu v uzavřené skupině.