Autismus a afekt, záchvat, meltdown

V naší uzavřené skupině na Facebooku zde: https://www.facebook.com/groups/zivotsautistouuzavrenaskupina

probíhá přes léto podpůrný program s tématy, která se nejčastěji řeší a zaškrtli jste si je v anketě.

Příspěvky v textové formě přinášející trochu teorie, tipy, co se dá zkusit, odkazy na další zdroje, naše vlastní zkušenost a především cenné sdílení zkušeností ostatních rodičů, ale to je dostupné jen ve skupině. Textovou verzi dávám i sem na blog, určitě si najdete pár zajímavých informací.

Úvod

Letní podpůrný program ve skupině otevíráme prvním tématem, a to je afekt. V anketě získal nejvíce procent, tedy že ho nejvíce lidí řeší. 

Aby taky ne. Afekty jdou s autismem ruku v ruce. Nemusí se projevit u všech autistických dětí, ale většinou to tak je.

Upřímně přiznávám, že pro mě jsou Vítkovy afekty to nejtěžší, co jsem okolo autismu kdy řešila. 

Afekt/záchvat/meltdown

je silná emoční reakce s částečnou nebo úplnou ztrátou kontroly nad svým chováním.

Anglický výraz meltdown znamená “roztátí”, jako když sněhulák roztaje. Je to celkem výstižný popis. Ve chvíli afektu člověk úplně ztratí původní formu a emočně se zhroutí.

Důvody:

nejedná se o jeden jediný důvod, proto je řešení tak obtížné, impulz může být cokoliv a není úplně možné vždy všechno předvídat

obecně se to dá popsat jako přetížení nervové soustavy z důvodu emočního, smyslového nebo kognitivního

můžete si představit sklenici, do které lijete vodu, a když je sklenice plná a vy stále lijete, tak to sklenice ale nepobírá, nemůže za to, prostě už na to nemá kapacitu 

  • nepochopení, neporozumění slovům nebo situaci
  • příliš velké emoce – velká radost, velký strach, velké úzkosti
  • senzorická přecitlivělost – zahlcení zvuky, světlem, pachy, chutí, texturou…
  • interní procesy – bolest, hlad, žízeň, horko, zima…
  • ztráta kontroly nad situací, okolím, sám nad sebou
  • kognitivní přetížení – příliš mnoho pokynů, složité úkoly, zacyklení v myšlenkách a mozek už to nepobírá

Vždycky je potřeba mít na paměti, že to dítě nedělá naschvál. Není rozmazlené, není nevychované, není proti vám. Je potřeba změnit pohled na afekt, ne jako na problém, které nám dítě dělá, ale jako na jeho volání o pomoc. 

Jak se vyhnout afektu:

  • předvídat
  • analyzovat situaci, jestli nehrozí spouštěče
  • mít s sebou v batůžku věci, kterou můžou zachránit situaci (pití, sluchátka, oblíbenou hračku, něco malého k jídlu…)
  • vyhýbat se situacím, kde většinou afekt nastává

Co dělat během afektu:Když už je afekt rozjetý, tak ho nelze zastavit. Je potřeba ho nechat proběhnout a jen dohlížet, aby škody byly co nejmenší.

  • odejít na klidnější místo, aspoň kousek stranou nebo do auta, záleží na situaci
  • posadit dítě na lavičku nebo i na zem
  • zkusit mu nabídnout pití
  • zkusit mu nabídnout objetí, ale opatrně, některé děti to nesnáší
  • omezte mluvení, mluvením přiléváte vodu do sklenice
  • někdy může pomoct sprcha, tím nemyslím studená za trest, to v žádném případě, ale vlažná s úmyslem zklidnit a ne trestat, Vítkovi voda pomáhá na zklidnění 

Xv žádném případě fyzické tresty, zákazy, vyhrožování, nátlak, nucení, vysmívání, zesměšňování, zlehčování

Xžádné moralizování a proslovy, v tuto chvíli není čas na výchovu, na to není kapacita, v tuto chvíli je potřeba přežít situaci

 

Co dělat po afektu:

afekt je vyčerpávající jak pro dítě, tak pro nás

  • odpočinout si
  • olízat si rány
  • napít, najíst
  • jít do postele, zabalit do deky, zátěžová deka
  • hudba, pohádka

Jak vyřešit afekty:

asi bychom si všichni přáli, aby se afekty daly vyřešit jednou provždy a už to nikdy znovu nezažít, otázka je, jestli to je vůbec možné

autismus sám o sobě znamená jiné vnímání podnětů, a tím pádem ke smyslovému přetížení asi vždycky docházet bude

je lepší to přijmout a hledat možnosti, jak se jim vyhnout, předvídat, jak je snížit, jak pomoct tomu, aby přicházet nemusely, ale vždycky to bude znamenat nějaký kompromis, např. že se budeme už navždycky vyhýbat hlučným a přelidněným místům…

Vítkovi pomohla medikace, není to ideální řešení, ale pomáhá nám žít dobrý život, jak mu zapomenu dát, tak vidím rozdíl, je podrážděný a konfliktní, často musíme dělat rozhodnutí, kdy si vybíráme tu menší kopu hnoje

 

Otázky k zamyšlení:

  1. Umím rozpoznat přicházející afekt? Jaké projevy tomu předchází?
  2. Co jsou spouštěče? V kterých situacích přichází afekty pravidelně?
  3. Co pomáhá během afektu? Co pomáhá po afektu?
  4. Jaká je moje reakce? Co si o tom myslím? Jaké mi to přináší emoce? Co cítím v těle?
  5. Jaká je četnost afektů? Co můžu udělat pro to, aby se četnost aspoň snížila, když je nemůžu vyřešit úplně?

Další zdroje:

Tantrum, meltdown, shutdown – Autismport, Mgr. M. Semrád
https://autismport.cz/o-autistickem-spektru/detail/afekty-k-zivotu-patri-u-lidi-s-pas-ale-mnohem-casteji

Starší článek z našeho blogu, nicméně pořád platný.

https://zivotsautistou.cz/priciny-afektu-u-autisty/

Srozumitelně vysvětleno, proč k němu dochází a jak se v tu chvíli chovat

https://www.youtube.com/watch?v=2x7oPNuSHhM

Velice detailně vysvětleno, kdy přichází a co se děje během meltdownu

https://barvauvnitr.blogspot.com/2019/04/meltdown.html

 

 

About the author

Jmenuji se Kamila Hejnová. Jsem máma tří dětí, dvě jsou již dospělé, nejmladší syn (17) je autista. Sdílím informace a své zkušenosti s výchovou autistického dítěte. Pomáhám rodičům s výchovou a vzděláváním svých dětí, smířit se s diagnózou a najít cesty, jak žít život hezky a s radostí, i přes ty limity, které autismus přináší. Na blogu si můžete stáhnout e-book zdarma První kroky diagnózou